Stal konstrukcyjna stopowa 35SG, 37MnSi5, 1.5122 przeznaczona do ulepszania cieplnego i hartowania powierzchniowego wg PN-89/H-84030-04.

 

NormaGatunek Stali
Skład Chemiczny %
C:Mn:Si:P:S:Cr:Ni:Mo:Ti:Cu:
PN35SG
0.31 - 0.391.1 - 1.41.1 - 1.4<0.035<0.035<0.25<0.30--<0.30
AFNOR38MS5 - 38 MS 5
0.35 - 0.431.0 - 1.41.1 - 1.4<0.040<0.035-----
DIN37 MnSi 5 - 37MnSi5 - 1.5122 - 5122
0.33 - 0.411.1 - 1.41.1 - 1.4<0.035<0.035-----
STAS35MnSi13 - 35 MnSi 13 - 35MnSi12 - 35 MnSi 12
0.31 - 0.391.1 - 1.41.1 - 1.4<0.035<0.035<0.25<0.30<0.15<0.02<0.30
GB/T35SiMn - A10352
0.32 - 0.401.1 - 1.41.1 - 1.4<0.035<0.035<0.30<0.30<0.15-<0.30

 

35SG - specyfikacja i zastosowanie

35SG to stal konstrukcyjna o średniej hartowności, dobrej ciągliwości i bardzo dobrych własnościach wytrzymałościowych, która przeznaczona jest do ulepszania cieplnego w oleju, wodzie lub hartowania powierzchniowego. Dzięki podwyższonej zawartości manganu, stal odznacza się dużo lepszą odpornością na ścieranie w stosunku do innych niskostopowych stali konstrukcyjnych.

Materiały z danego gatunku osiągają najlepsze parametry wytrzymałościowe przy przekrojach rzędu 30-40mm, a dzięki możliwości utwardzania powierzchniowego mogą śmiało zastępować niektóre z gatunków do nawęglania. Materiał 35SG należy do grupy gatunków, które niestety posiadają skłonność do gruboziarnistości i kruchości odpuszczania. Aby zapobiec kruchości, stal hartuje się w wodzie lub oleju.

W stanie ulepszonym cieplnie 35SG wykorzystywany jest do produkcji niewielkich części pojazdów mechanicznych średnio obciążonych. W przypadku hartowania powierzchniowego, zastosowanie odnajduje jako odpowiedzialne wały i mniejsze wałki. Wyroby o wyżej wymienionym składzie chemicznym nie nadają się do spawania, jednak w sytuacjach wymuszających wykonanie łączeń, stal przed spawaniem należy podgrzać do odpowiedniej temperatury.

Gatunek 35SG wykorzystywany jest w produkcji części średnio obciążonych w przemyśle maszynowym, takich jak wały prądnic, przekładnie szybkobieżne, koła zębate, drągi tłokowe, wały turbin, tuleje, osie pojazdów, pierścienie, koła przekładni, wirniki tarczowe, koła przekładni, wały korbowe, korby, czopy, odpowiedzialne nakrętki i śruby, dźwignie, wyały wykorbione, drążki, części układu sterowania, wałki, czy też drągi tłokowe.


Ogólne własności mechaniczne

  • Wytrzymałość na rozciąganie, Rm > 880 MPa
  • Granica plastyczności, Re > 690 MPa
  • Praca łamania, KU2 > 48 J
  • Przewężenie, Z > 40%
  • Wydłużenie, A > 15%
  • Twardość w stanie zmiękczonym < 220 HB
  • Twardość powierzchni po obróbce cieplno-chemicznej: 53 - 58 HRC
  • Twardość w stanie normalizowanym 179 - 217 HB

 


Obróbka cieplna stali - proces, temperatury, sposób chłodzenia

  • Możliwie powolne wyżarzanie zmiękczające w temperaturze 680 - 720℃
  • Normalizowanie w przedziale temperatur 840 - 860℃ w powietrzu
  • Hartowanie w wodzie lub oleju w temperaturze 870 - 890℃
  • Odpuszczanie w przedziale temperatur 530 - 670℃

 


W wyżej wymienionych gatunkach firma dostarcza:

 


Lista gatunków zbliżonych składem chemicznym i odpowiedników stali 35SG:

SZ1, SZ 1, 38MS5, 38 MS 5, 37MnSi5, 37 MnSi 5, 1.5122, 5122, 35SiMn, ZG35Mn, ZG35SiMn, ZG35SIMnMo, CSN 13240, CSN 13 240, G 37 MnSi 5, G37MnSi5, 35MnSi13, 35 MnSi 13, 35MnSi12, 35 MnSi 12, F-130.A, 1.5124 .


Wykorzystujemy pliki cookies
W celu prawidłowej obsługi Strony oraz do celów statystycznych, a jeżeli wyrazisz na to zgodę również w celu personalizacji reklam, remarketingu oraz retargetingu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj koniecznie politykę prywatności i plików cookies. Szczegółową konfigurację możesz określić klikając poniżej przycisk "Ustawienia".
Ustawienia plików cookies
Wykorzystujemy pliki cookies

W celu prawidłowej obsługi Strony oraz do celów statystycznych, a jeżeli wyrazisz na to zgodę również w celu personalizacji reklam, remarketingu oraz retargetingu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj koniecznie politykę prywatności i plików cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookies prosimy o kontakt.